Akademia filmu awangardowego po raz pierwszy także dla osób studiujących na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych!

Nowy program Akademii filmu awangardowego to cykl projekcji ponad 30 trudno dostępnych filmów i 12 wykładów specjalistek i specjalistek poszczególnych dziedzin kina eksperymentalnego i awangardowego. Zajęcia będą odbywały się we wtorki w kinie Elektronik (gen. Zajączka 7). Koszt karnetu to 120 zł, ale osoby, które nie mogą sobie pozwolić na taki wydatek, mogą zgłosić się po bezpłatnych karnet, wysyłając zgłoszenie z uzasadnieniem na adres: zapisy@artmuseum.pl. Inauguracyjne zajęcia Twórczość Mai Deren jako prekursorki amerykańskiej awangardy filmowej odbędą się już we wtorek 17 października. Wykład wygłosi pani prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz. Początek spotkania o godz. 17. Można jeszcze dołączyć do programu!


Na zajęcia Akademii filmu awangardowego mogą zapisać się osoby studiujące na Uniwersytecie Warszawskim, w Warszawskiej Szkole Filmowej, po raz pierwszy osoby uczęszczających do Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych oraz wszyscy zainteresowani filmem i sztuką współczesną.

Program Akademii filmu awangardowego V obejmuje w znacznej mierze zagadnienia, które nie zostały wyczerpane we wcześniejszych częściach cyklu (1, 2, 3 i 4), oraz filmy niepokazywane do tej pory w ramach zajęć. W programie znalazła się jednocześnie klasyka awangardy filmowej, pozwalając dołączyć do cyklu także osobom, nie brały do tej pory udziału w zajęciach. Cykl na celu zwiększenie świadomości wpływu tradycji awangardy filmowej na formy wyrazu obecne we współczesnym filmie, w tym szczególnie w filmie dokumentalnym, budowanie kompetencji odbioru sztuki współczesnej.

W ramach zajęć Akademii filmu awangardowego po projekcjach wykłady wygłoszą: dr Marcin Borchardt, Sebastian Cichocki, dr Paulina Haratyk, dr Anna Konik, Magda Lipska, dr Krystyna Mazur, Daniel Muzyczuk, Agata Pyzik, prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz, dr Gabriela Sitek.

Organizatorem Akademii filmu awangardowego jest Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie we współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Fundacją Okonakino. Projekt jest współfinansowany przez m. st. Warszawę.

Zapisy na zajęcia – po raz pierwszy także dla osób studiujących na PJATK!

Osoby studiujące na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych mogą wybrać przedmiot Akademii filmu awangardowego jako przedmiot do wyboru (zamiast zajęć z Historii filmu dla studentów dziennych i zaocznych, II rok semestr letni lub zajęć z Ruchomego Obrazu). Aby zapisać się na zajęcia, prosimy o wysłanie zgłoszenia na adres: akademiafilmuawangardowego@gmail.com z dopiskiem w tytule „Zapisy – PJATK).

Osoby studiujące na Uniwersytecie Warszawskim mogą zapisać na zajęcia, wybierając grupę w ramach zajęć ogólnouniwersyteckich:

https://rejestracja.usos.uw.edu.pl/course.php?cdyd=2023Z&course_id=516646&gr_no=1&group=3002-OG&rg=0000-2023-OG-UN&subject=3002-AFA23-OG

Osoby studiujące w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego mogą zapisać się na zajęcia, wybierając dedykowaną grupę:

https://usosweb.uw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2%2Fprzedmioty%2FpokazPrzedmiot&callback=g_1002c836&prz_kod=3002-AFA23

Zajęcia są dedykowane także studentom Warszawskiej Szkoły Filmowej, którzy mogą zapisać się, wysyłając zgłoszenie na adres: akademiafilmuawangardowego@gmail.com (prosimy o wpisanie w tytule wiadomości Zgłoszenie - Warszawska Szkoła Filmowa).

Na cykl mogą zapisać się wszyscy zainteresowani, a godziny projekcji i wykładów zostały zaplanowane tak, aby nie kolidowały z aktywnością zawodową osób uczestniczących w spotkaniach, które odbywają się we wtorki o godz. 17 w kinie Elektronik. Aby uczestniczyć w zajęciach jako osoba spoza uczelni, należy wysłać zgłoszenie na adres: akademiafilmuawangardowego@gmail.com

Karnet na zajęcia kosztuje 120 zł, ale osoby które nie mogą sobie pozwolić na taki wydatek mogą wysłać zgłoszenie po bezpłatny karnet z uzasadnieniem do Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie na adres: zapisy@artmuseum.pl.

Ponad 30 filmów i 12 wykładów eksperckich

Zajęcia obejmują omówienie tekstów autorstwa osób, które kształtowały awangardę filmową, w tym szczególnie reżyserek filmowych, które podejmowały tematy związane z szeroko rozumianą refleksją o formie filmowej oraz kinie, praktyką reżyserską – warsztatem, relacją między kinem a nurtami/postawami kulturowymi: feminizmem, czarnym feminizmem, kolonializmem i postkolonializmem, teorią queer. W programie zajęć zaprezentowany zostanie m.in. filmy „Sieci popołudnia” Mai Deren i Alexandra Hammida (1943); „Rytuał w przetworzonym czasie” (1946) oraz „Medytacja na temat przemocy” (1948) Mai Deren, “Surname Viet Given Name Nam” Trinh T. Minh-ha (1989) oraz przywołane teksty tych teoretyczek. Wątek postkolonialnej refleksji zostanie przedstawiony także na przykładzie twórczości Black Audio Film Collective, prezentowanej w ramach programu po raz pierwszy. Kwestie krytyki feministycznej też po raz pierwszy w cyklu zostaną przedstawione w obrębie twórczości Ulrike Ottinger i Frauenfilm. Osoby uczestniczące w zajęciach zapoznają się także z twórczością Barbary Hammer.

Poruszonym zagadnieniem będą związki sztuki z codziennym życiem – m.in. w części zajęć poświęconych filmom tworzonym przez autorki w Jugosławii, w ramach których premierowo zostaną zaprezentowane filmy Tatjana Ivančić i Vukicy Đilas. Program cyklu obejmuje zagadnienie autobiografizmu filmowego w nurtach awangardy filmowej, zaprezentowane m.in. w utworach „Ścinki z życia szczęśliwego człowieka” Jonasa Mekasa (2012); „Aleph” Wallace’a Bermana oraz w twórczości Marie Menken.

Wśród prezentowanych w ramach zajęć filmów znalazły się te, w których w szczególny sposób wykorzystana została forma wywiadu jako umożliwiająca podmiotową reprezentację bohaterek_ów, oddanie im głosu – m.in.: “DiAna's Hair Ego” Ellen Spiro (1989), “Surname Viet Given Name Nam” Trinh T. Minh-ha (1989); „Najgłośniej słychać milczenie” Anny Konik (2022). Filmy dokumentalne pozostają często w obiegu festiwalowym, poza głównym nurtem kinowej dystrybucji. Te, które znalazły się w zestawieniu, charakteryzuje nowatorstwo formy, przybliżające je do granicy między dokumentem a kinem eksperymentalnym. Podczas zajęć poruszona zostanie kwestia kreacji w filmie

Więcej o zajęciach Akademii filmu awangardowego dedykowanych dla osób studiujących na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych: https://www.akademiadokumentalna.pl/pjatk-akademia-filmu-awangardowego-v-sem-zimowy-20232024

Więcej o zajęciach Akademii filmu awangardowego dedykowanych dla osób studiujących na Uniwersytecie Warszawskim:

https://www.akademiadokumentalna.pl/uw-akademia-filmu-awangardowego-v-sem-zimowy-20232024

Więcej o zajęciach Akademii filmu awangardowego dedykowanych dla osób studiujących w Warszawskiej Szkole Filmowej:

https://www.akademiadokumentalna.pl/wsf-akademia-filmu-awangardowego-v-sem-zimowy-20232024


Organizatorem Akademii filmu awangardowego jest Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie we współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Fundacją Okonakino. Projekt jest współfinansowany przez m. st. Warszawę.

Akademia Dokumentalna